Dodano: 2016-08-04

Ostatnie wpisy:

Warzywa i owoce – poznaj przeciwutleniacze

Tekst pochodzi z bloga naszego partnera Edukacja Żywieniowa.PL.

Młodość i zdrowie

Warto zjadać warzywa i owoce – poprawiają nawodnienie, dostarczają niezbędnych witamin i składników mineralnych oraz błonnika, a także ważnych substancji bioaktywnych. Dzięki temu jesteśmy zdrowsi i mamy apetyt na więcej! Możemy również znacznie obniżyć ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, o czym możecie przeczytać tutaj.

Często mówi się również o tym, że warzywa i owoce pozwalają zachować młodość i piękno – czy rzeczywiście to prawda, czy tylko kolejny dietetyczny mit?

Wolny rodnik, mały szkodnik

Przeciwutleniacze, a wśród nich witamina C i E (jedne z najlepiej poznanych antyoksydantów) stanowią ochronę naszego organizmu – same nie budują tkanek, ale regulują nasze funkcjonowanie. Chronią nas przed „wolnymi rodnikami”, które przyspieszają również procesy starzenia.

Wolne rodniki występują w każdym żywym organizmie. Mają bardzo wysoką aktywność chemiczną – utleniają każdy związek, z którym mają kontakt. W ten sposób mogą działać niszcząco na nasze białka, błony komórkowe, a nawet DNA! Jeżeli zjadamy odpowiednią ilość warzyw i owoców, nie stanowią dla nas zagrożenia. Dlaczego? Zamiast łączyć się ze składnikami budującymi nasz organizm, łączą się z krążącymi w tkankach przeciwutleniaczami!

W ten sposób, chociaż w miarę upływu lat nasz organizm funkcjonuje co raz gorzej – odpowiednio dobrana żywnośćmoże sprawić, że procesy te zostają spowolnione, co często określane jest jako opóźnienie procesów starzenia. Jest to dla nas naturalna profilaktyka przeciwstarzeniowa, czyli codzienna terapia anti-ageing. Jednak jak sprawdzić, które owoce i warzywa sprawdzą się tutaj najlepiej?

ORAC czy RAK?

Badania wskazują, że „reakcje wolnorodnikowe” mają znaczenie także przy rozwoju nowotworów oraz chorób o podłożu zapalnym, w tym układu krążenia. Tym bardziej istotne jest, aby dbać o odpowiednią ilość antyoksydantów w diecie.

Najlepszym źródłem przeciwutleniaczy są intensywnie kolorowe warzywa i owoce. Im więcej różnorodnych witamin i innych substancji bioaktywnych znajdziemy w danym produkcie, tym większa jest jego „pojemność antyoksydacyjna”.  Żywność bardzo różni się pod względem zdolności pochłaniania wolnych rodników, a zdolność ta określana jest przez naukowców jako ORAC, czyli Oxygen Radical Absorbance Capacity.

Im więcej produktów z wysokim ORAC zjadamy, tym dla nas lepiej! Zobaczcie, w których produktach zdolność ochrony naszych tkanek jest największa:

OWOCE (100g) ORAC (umol TE/100g) WARZYWA (100g) ORAC (umol TE/100g)
Aronia 15 820 Czerwona sałata 2 287
Czarny bez 14 697 Czerwona kapusta 2 252
Borówki 6 652 Czerwona cebula 1 521
Śliwki 6 259 Szpinak 1 515
Jeżyny 5 349 Sałata masłowa 1 447

 

Co ciekawe, warzywa są zazwyczaj lepszym źródłem witamin i składników mineralnych niż owoce, jednak owoce są bez porównania lepsze, jeżeli chodzi o ogólną zdolność ochrony naszych tkanek przed wolnymi rodnikami!

Zwróćcie uwagę, że produkty o największym indeksie ORAC są najczęściej intensywnie czerwone, zielone lub niebiesko-czarne – to ważna wskazówka!

Na szczęście to nie mit – warzywa i owoce naprawdę pozwalają zachować nam młodość i piękno na dłużej! Nie bez przyczyny stanowią podstawę piramid żywienia. Odżywiaj się świadomie – pamiętaj o co najmniej 5 porcjach warzyw i owoców każdego dnia!

Więcej na www.edukacjazywieniowa.pl