Dodano: 2016-10-10

Ostatnie wpisy:

Pozafinansowe motywacje pracowników wyzwaniem dla HR-owców

Wraz z wchodzeniem na rynek pracy kandydatów z pokolenia Y, managerowie i specjaliści HR stoją w obliczu wyzwania. To, co jeszcze kilka lat temu wystarczyło by przekonać osobę do przyjęcia oferty pracy, czyli dobre wynagrodzenie, samochód służbowy czy darmowe szkolenia – dziś okazuje się niewystarczające. Do głosu dochodzą pozafinansowe motywacje pracowników, które niejednokrotnie decydują o przyjęciu lub odrzuceniu przez nich oferty pracy.


Wielu ekspertów ds. personalnych coraz częściej nazywa obecną sytuację mianem rynku pracownika. Oznacza to, że firmom trudniej jest znaleźć odpowiednio wykształconych i doświadczonych kandydatów do pracy. Dziś to pracownik dyktuje warunki – nie odwrotnie. W obliczu tej sytuacji, specjaliści HR coraz częściej starają się odpowiedzieć na oczekiwania i pozafinansowe motywacje pracowników, poprzez wdrażanie w swoich firmach nowych pomysłów na budowanie pozytywnego wizerunku na rynku pracy. Oto kilka przykładów działań, po które sięgają:

  1. Pozapłacowe dodatki do pensji

Karta Multisport, bezpłatna opieka zdrowotna, kursy językowe, samochód służbowy do celów prywatnych, telefon – to tylko kilka przykładów najpopularniejszych pozapłacowych dodatków dla pracowników. Wieloma z nich działy personalne kuszą kandydatów już na etapie publikacji ogłoszeń o pracę. W dużych firmach coraz częściej jednak stają się one już standardem, a do głosu dochodzą inne, nieco bardziej oryginalne świadczenia, jak np. masaże, warsztaty kulinarne czy sesje rzucania palenia.

  1. Darmowe posiłki – w tym świeże owoce do biura

Powiedzenie „przez żołądek do serca” coraz częściej znajduje odzwierciedlenie, również w działaniach skierowanych do pracowników firm. Jest to stosunkowo prosty sposób na wysłanie sygnału do nowego kandydata – jesteś dla nas ważny, zadbamy o Twoje samopoczucie i zdrowie. Coraz więcej organizacji zapewnia swoim pracownikom darmowe lunche, kanapki, a także świeże owoce czy soki do biura.

  1. Kreatywna przestrzeń biurowa

Ciekawie zaaranżowane wnętrze siedziby firmy stanowi jej wizytówkę i element budowania wizerunku również w oczach przyszłych kandydatów do pracy. Wysokiej klasy specjaliści nie chcą pracować w przysłowiowych „boksach”, tylko w przestronnych wnętrzach, sprzyjających generowaniu nowych pomysłów i rozwoju kreatywności. Firmy, chcąc sprostać tym oczekiwaniom, coraz częściej podejmują współpracę z architektami i projektantami wnętrz w celu stworzenia idealnej przestrzeni do pracy i relaksu.

Pozafinansowe motywacje pracowników są niewątpliwie ważnym tematem i wyzwaniem dla HR-owców, managerów, właścicieli, a także całej firmy. Wiele wskazuje na to, że rynek pracownika w najbliższym czasie będzie się umacniał. To z kolei oznacza, że prawdziwa walka o najlepszych kandydatów do pracy dopiero się rozpoczyna. Benefity pracownicze takie, jak bezpłatne owoce i warzywa, karnety na siłownie, masaże czy lekcje jogi – mogą zdecydowanie ułatwić pracę rekruterom.